SAVANORYSTĖ: socialinėje atskirtyje gyvenantiems vaikams – studentų pagalba

2020-04-09, Galioja iki

Praėjusį rudenį Vytauto Didžiojo universitete pradėta savanorystės programa, kurioje studentai ištiesė pagalbos ranką prasčiau besimokantiems ar socialinėje atskirtyje gyvenantiems moksleiviams. Programa jau davė teigiamų rezultatų – gerėja ne tik moksleivių mokymosi rezultatai, bet ir bendravimo įgūdžiai bei motyvacija. Dėl prasidėjusios pandemijos, projekto savanoriai su moksleiviais bendrauja virtualiai, o realius susitikimus planuojama tęsti iškart, kai atsiras galimybė.

Studentų savanorystės-mentorystės programą „Kelrodė žvaigždė“ vykdo Vytauto Didžiojo universitetas (VDU), bendradarbiaudamas su Izraelio ambasada, Vilniaus universitetu bei VDU „Atžalyno“ progimnazija. Pagrindinis jos tikslas – pakviesti studentus tapti savanoriais ir pagelbėti 3-6 klasių moksleiviams, kurie turi sunkumų mokydamiesi arba gyvena socialinėje atskirtyje. Savanoriai studentai su moksleiviais kiekvieną savaitę praleidžia po 2 valandas – padeda jiems mokytis, supažindina su veiklomis Kaune ar universitete, kartu turiningai leidžia laiką. Programoje dalyvaujantys moksleiviai buvo pasirinkti pagal socialinio darbuotojo ir klasių auklėtojų paruoštas charakteristikas.

„VDU – pirmoji aukštoji mokykla Kaune, kuri pastebėjo šios programos būtinybę ir pradėjo ją vykdyti. Įpusėjusi „Kelrodės žvaigždės“ programa jau leidžia įžvelgti tam tikrus rezultatus: gerėja ne tik vaikų mokymasis, tačiau ir tam tikri bendravimo įgūdžiai, didėja motyvacija užsiimti įvairiomis veiklomis“, – pasakoja VDU „Atžalyno“ progimnazijos socialinė pedagogė Žaneta Šerkšnienė.

Psichologai: savanoriai susitelkę į santykio su moksleiviais puoselėjimą

Programos metu su savanoriais dirbantys psichologai reguliariai vykdo susitikimus tam, kad galėtų išgirsti apie pažangą, kurią pasiekia moksleiviai bei patys mentoriai, lengviau rastų atsakymus į jiems svarbius klausimus.

Psichologai teigia, kad programos pradžioje pagrindinis iššūkis studentams buvo situacijų naujumas, jų pačių neužtikrintumas, noras apsidrausti nuo galimų sunkumų. Tačiau dabar, projektui įpusėjus, pastebima, kad mentoriai ženkliai mažiau nerimauja, yra puikiai susipažinę su mokiniais bei pačios programos siekiniais ir lūkesčiais, o tai leidžia jiems susikaupti ir gilintis į pagrindinį tikslą – jų ir moksleivių santykio puoselėjimą.

Profesionalai neabejoja, kad tam tikri sunkumai dar egzistuoja – pavyzdžiui, dėl ne iki galo aiškaus moksleivio elgesio ar pasirinkimų. Tačiau tai yra visiškai natūralus ir daug įdirbio reikalaujantis procesas.

„Svarbiausia, kad savanoriai kur kas drąsiau kalba ir diskutuoja su kitais programos dalyviais, o tai jiems leidžia lengviau priimti sprendimus, įsigilinti į mokinių bei savo pačių elgesio modelius. Supratimas stiprina ryšį su vaiku, o geras santykis leidžia lengviau įgyvendinti bendras veiklas“, – tikina VDU Socialinių mokslų fakulteto lektorė ir Psichologijos klinikos psichologė dr. Loreta Zajančkauskaitė-Staskevičienė.

Savanoriai: moksleiviai studentus ima laikyti savo draugais

„Kelrodės žvaigždės“ programoje savanoriaujantys studentai džiaugiasi, kad juos pradžioje gąsdinę bendravimo su moksleiviais iššūkiai jau nuslūgo ir dabar viskas daug paprasčiau. Savanoriai pastebi, kad vaikų požiūris į juos keičiasi – jie ima studentus laikyti draugais ir kur kas drąsiau pasakoja apie savo jausmus, norus ar išgyvenimus mokykloje. Patys studentai taip pat sakosi išmokę geriau spręsti iškylančias problemas, įgiję daugiau žinių apie vaikų psichologiją, vertingos savanoriškos patirties.

Svarbiausias programos tikslas – padėti moksleiviui pagerinti savo mokymosi rezultatus, ugdyti vaiko pasitikėjimą savimi bei aplinkiniais, supažindinti jį su įvairiais laiko praleidimo būdais. Iki programos pabaigos likus beveik trims mėnesiams, savanoriai sako pastebintys, kad vaikų pažymiai gerėja, o vaikai patys noriau atlieka įvairias namų darbų užduotis ir įsitraukia į jiems siūlomas veiklas.

Moksleivių tėvai: vaikų bendravimo ir mokymosi įgūdžiai – gerėja

Programoje dalyvaujančių moksleivių tėvai taip pat pastebi besikeičiantį vaikų elgesį. Įpusėjus projektui matyti, kad pagerėjo ne tik vaikų mokymosi rezultatai, bet ir bendravimo įgūdžiai, išaugo atidumas bei atsakomybės jausmas. Pasak tėvų, vaikai kiekvieną savaitę nekantriai laukia susitikimų su savo mentoriais.

Moksleivių tėvai neabejoja, kad „Kelrodė žvaigždė“ – naudingas socialinis projektas, kuris skatina jų vaikus tobulėti, įsitraukti į jiems naujas laisvalaikio praleidimo veiklas ir susirasti draugą, kuriuo galima pasitikėti.

Vykdydamas „Kelrodės žvaigždės“ programą VDU bendradarbiauja su Kauno tvirtovės VII fortu, Kauno miesto savivaldybe, baseinu „Dainava“, „Kaunas 2020“, Prezidento Valdo Adamkaus biblioteka-muziejumi. Susidomėjusius ir norinčius prisidėti prie bendradarbiavimo kviečiame kreiptis paštu: studentas@vdu.lt.